ایران

روحانی: مسائل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برجام ندارد

حسن روحانی اعلام کرد که اگر آمریکا به برجام بازگردد و «اشتباهات گذشته خود را جبران کند» و دولت آینده بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد جمهوری اسلامی هم مشکلی نخواهد داشت و به تعهدات خود عمل خواهد کرد، اما در این چارچوب درباره مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی مذکره نمی‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران عصر دوشنبه ۲۴ آذر در نخستین نشست خبری خود در یک سال اخیر با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی به مسئله برجام پرداخت و گفت: «دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد.»

روحانی درباره بازگشت آمریکا به برجام تأکید کرد که ایران پیش‌شرطی در این‌باره ندارد و اگر آمریکا به برجام بازگردد ایران هم به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کند.

جو بایدن ۱۱ آذر در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اظهار داشت، اگر ایران توافق هسته‌ای را دقیقاً رعایت کند دولت او آماده است «به عنوان نقطه شروعی برای دور جدیدی از مذاکرات» به توافق هسته‌ای بپیوندد و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا علیه ایران را لغو کند.

بسیاری از کشورها از جمله آلمان اعلام کرده اند که دیگر تنها برجام کافی نیست و در مورد مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی هم باید گفتگو شود.

دکمه بازگشت به بالا