ایران

رییس اتاق بازرگانی: بانک مرکزی هنوز اسامی صادرکنندگان کارتن‌خواب را نداده است

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران، می‌گوید بانک مرکزی پس از دو ماه درخواست، هنوز اسامی کارتن‌خواب‌هایی را که اعلام کرده بود کارت بازرگانی دارند، معرفی نکرده است.

شافعی روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه در زمینه صدور کارت بازرگانی برای کارتن‌خواب‌ها گفت: «این موضوع را به طور رسمی از بانک مرکزی تقاضا کردیم تا فهرست کارتن‌خواب‌های دارای کارت بازرگانی را به ما ارائه کند، تا با همکاران متخلف در صدور کارت بازرگانی برخورد کنیم، که بعد از گذشت دو ماه حتی یک مورد هم به ما اعلام نشد.»

غلامحسین شافعی وجود کارتن‌خواب‌های دارای کارت بازرگانی را رد کرد و به ضرورت ارائه مدارکی از جمله گواهی عدم سوء پیشینه و دفتر کسب و کار برای دریافت کارت بازرگانی بر اساس مقررات صادرات و واردات اشاره کرد.

شافعی افزود: «ما همه این مدارک موجود را کپی گرفتیم تا به قوه قضاییه ارسال کنیم که مشخص شود افراد دارای کارت بازرگانی این مدارک را دارند.»

رییس اتاق بازرگانی ایران سیاست‌های رسمی را موجب ایجاد زمینه سوء استفاده عنوان کرد.

پیشتر در مهرماه عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی،‌ درباره عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات به کشور گفت بررسی‌ها نشان داده ۷۰ نفر از صادرکنندگان بدحساب «کارتن‌خواب» بوده‌اند.

عبدالناصر همتی در روایت خود از کارتن‌خواب‌های صادرکننده‌ای صحبت کرده که این صادرکنندگان محصول سیاست صدور “کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف” هستند. روشی میان‌بر که برای دور زدن پیمان‌سپاری ارزی و دیگر گرفتاری‌ها و دشواری‌های مربوط به صادرات، شماری از تجار و بازرگانان از آن بهره جسته‌اند.

استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف پدیده نوظهوری نیست، سابقه استفاده از این کارت‌ها برای فعالیت در حوزه تجارت خارجی به سال ۱۳۹۴ و حتی پیش از آن باز می گردد و هنوز افکار عمومی، داستان “پیرزنی روستایی” که ۷۰۰ خودروی پورشه به نام او به ایران وارد شد را از یاد نبرده اند.

دکمه بازگشت به بالا