ایران

محرومیت حدود چهار میلیون روستایی از آب بهداشتی زیر سایه وعده آب رایگان دولت روحانی

در حالی که مقام‌های ارشد دولت ایران از رایگان شدن و پوشش گسترده دسترسی روستاییان به آب شرب بهداشتی خبر می‌دهند، گزارش‌های رسمی حاکی از ادامه محرومیت حدود چهار میلیون جمعیت روستانشین کشور از آب سالم و پایدار است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو،‌ در آخرین آمار اعلامی خود در آبان‌ماه به دسترسی ۸۲ درصدی جمعیت روستایی ایران به آب آشامیدنی سالم و پایدار خبر داد.

 با تکیه به آخرین آمار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، که حاکی از حدود ۲۱ میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایر در ایران است، دست‌کم حدود سه میلیون و ۷۸۰ هزار نفر همچنان از دسترسی به آب محروم هستند.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور، به تازگی در جلسه هیات دولت از دسترسی به آب «رایگان» برای مردم سخن گفت و «شعاری» بودن اقدامات دولت برای اقشار کم‌درآمد را رد کرد.

اما نگاهی به گزارش‌های اخیر استانی رسانه‌های رسمی کشور حاکی از ادامه مشکل دسترسی به آب در مناطق روستایی است.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه در گزارشی از استان آذربایجان غربی نوشت با وجود دریاچه ارومیه، همچنان ده‌ها روستای استان از دسترسی به آب لوله‌کشی محروم‌اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این استان روز شنبه اشاره کرد ۱۴ درصد روستاها همچنان از آب آشامیدنی برخوردار نیستند.

در استان قزوین هم روز جمعه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در گفت‌وگو با تسنیم از عدم دسترسی ۱۴ درصد روستاها به آب شرب و بهداشتی خبر داده بود. او این میزان را حدود ۴۵ هزار نفر عنوان کرد.

دکمه بازگشت به بالا