ایران

مشاور امنیت ملی دولت آینده بایدن اعدام روح‌الله زم را «منزجرکننده» خواند

جیک سالیوان، گزینه جو بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی ایالات متحده، با ابراز انزجار از اقدام جمهوری اسلامی در اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» تاکید کرد که واشینگتن همراه متحدان خود علیه نقض حقوق بشر در ایران می‌ایستد.

روح الله زم با اتهاماتی واهی، نظیر «تحریک به اعتراضات» و «جاسوسی برای فرانسه و اسرائیل» به اعدام محکوم شد و روز شنبه ۲۲ آذر حکم او به اجرا درآمد. این رخداد واکنش شدید اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

جیک سالیوان غروب یکشنبه ۲۳ آذر در صفحه توییتر خود با اشاره به فعالیت رسانه‌ای روح الله زم نوشت که او به خاطر «استفاده از حقوق جهان‌شمول خود» و در دادگاهی «غیرعادلانه» به مرگ محکوم شد.

وی افزوده است: این اعدام «نمونه دیگری از اقدامات منزجرکننده رژیم ایران در نقض حقوق بشر» است و «ما همراه شرکای خود در برابر تعدی ایران می‌ایستیم و از آن خواهیم گفت».

این نخستین واکنش یک عضو گروه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در رابطه با اعدام روح الله زم محسوب می‌شود. ساعاتی قبل از آن کریس کونز، سناتور دمکرات از ایالت دِلور، با انتشار توییتی اعدام آقای زم را «سبعانه» خوانده و تاکید کرده بود که ایالات متحده باید تلاش بیشتری جهت محافظت از آزادی بیان، رسانه‌ها و حق اعتراض، به خرج بدهد.

دکمه بازگشت به بالا