ایران

نشست تجاری اروپا و ایران به دنبال اعدام روح‌الله زم به تعویق افتاد

نشست اقتصادی اروپا و ایران که قرار بود از امروز در تهران برگزار شود در اعتراض به اعدام روح‌الله زم لغو شد. پاتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین نیز که قرار بود مجری یک میزگرد این نشست باشد، از این کار کناره‌گیری کرد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده سفیر این کشور در تهران در نشست آنلاینی اقتصادی اروپا و ایران شرکت نخواهد کرد. این نشست قرار بوده از امروز دوشنبه ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) با حضور سفیران چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا در تهران برگزار گردد.

همچنین سه هزار و ۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور جهان برای شرکت در این نشست مجازی ثبت‌نام کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در توئیتی نوشت: «در پی اعدام وحشیانه و غیرقابل قبول روح الله زم فرانسه در کنار آلمان، اتریش و ایتالیا حضور سفرایش در ایران برای نشست تجاری با ایران را لغو می‌کند.»

طبق اطلاعات موجود در وبسایت این نشست، غیر از سفرای فرانسه، ایتالیا، اتریش و آلمان در تهران، قرار بود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از جمله سخنرانان دیگر این نشست باشند.

پیش از اعلام رسمی تعویق این نشست، پاتریک وینتور، سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین که قرار بود مدیریت بحث‌ها در نشست را بر عهده داشته باشد در توییتی اعلام کرد که «پس از اعدام شنیع روح الله زم این نشست را مدیریت نخواهد کرد». وی تاکید کرد: «مطمئن هستم که سفرای حاضر درباره اینکه چگونه تجارت باید مشروط به احترام به حقوق بشر باشد بحث می‌کنند.»

دکمه بازگشت به بالا