ایران

ژیائو وانگ: نگذارید ایران به گروگان‌گیری‌های خود ادامه دهد

ژیائو وانگ که سال گذشته از زندان ایران آزاد و با یک مامور حکومت جمهوری اسلامی در آمریکا مبادله شد، “گروگان‌گیری” خارجی‌ها برای مقاصد سیاسی را رویه‌ دیرین جمهوری اسلامی نامید و خواستار همکاری جامعه بین‌المللی علیه این رویکرد شد.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی ـ آمریکایی و زندانی سابق در ایران که در دسامبر سال ۲۰۱۹ آزاد گردید در سالگرد آزادی خود رژیم ایران را دارای “خصومتی بیرحمانه” نسبت به غرب، بخصوص آمریکا نامید و گفت، رژیم ایران “از دیپلماسی متنفر است.”

آقای وانگ که با میانجی‌گری دولت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران با مسعود سلیمانی مبادله شده است، در یادداشتی که در خبرگزاری “بلومبرگ” منتشر شده تأکید کرده که در سالگرد آزادی خود نمی‌تواند به “سایر گروگان‌هایی” که هنوز در زندان‌های ایران به سر می‌برند فکر نکند.

مسعود سلیمانی به جرم “دور زدن تحریم‌ها علیه ایران” در آمریکا زندانی بود.

ژیائو وانگ می‌گوید، هنوز هم حداقل ۱۱ خارجی در زندان‌های ایران‌‌اند و هشت تن از این زندانیان در زندان‌ و سه تن از آن‌ها در حبس خانگی ‌به‌سر می‌برند.

او پس از آزادی خود یادآوری کرده بود که در زندان اوین به او گفته بودند، یک “گروگان” است و باید اقرار کند که “جاسوس آمریکاست.”

به عقیده وانگ، ایران احمدرضا جلالی را در آستانه اعدام قرار داده تا به نحوی زمینه مبادله او با اسدالله اسدی، دبیر سوم سابق سفارت ایران در اتریش که به اتهام طراحی بمب‌گذاری در شرف ۲۰ سال زندان قرار دارد را فراهم آورد. ژیائو وانگ “گروگا‌ن‌گیری” را نمودی از “ضد دیپلماسی” در ایران نامیده و یادآور شده که رژیم ایران از زمان روی کار آمدن در سال ۱۹۷۹ تا کنون به طور مداوم “هنجارهای بین‌المللی را شکسته و اغلب از استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو برای کاهش اختلافات خود با سایر کشورها سرباز زده است.”

پیشتر جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا زندانی بود نیز گفته بود، مقام‌های ایرانی چهل سال است به گروگانگیری ادامه می‌دهند.

همچنین نزار زکا، شهروند لبنانی و یکی دیگر از زندانیان خارجی در ایران پس از آزادی و در بیروت اعلام کرد: “سپاه ما را به عنوان گروگان گرفت و می‌خواست که مبادله کند. آنها یا پول می‌خواهند یا تبادل با زندانی خودشان”.

دکمه بازگشت به بالا