ایران

تفتیش ده‌ها خانه و بازداشت ۲۰ نفر در بانه به بهانه تعقیب عاملان ترور فخری‌زاده

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی یک هفته گذشته شماری از منازل ساکنان شهر بانه را تحت عنوان جستجو برای تعقیب پنج نفر به عنوان عاملان کشته شدن محسن فخری‌زاده تفتیش کرده‌اند.

بنابر این گزارش، نیروهای امنیتی که همچنان به شکل گسترده در این شهر مستقر هستند و « تیم ویژ‌ه‌ای از نیروهای امنیتی از تهران تفتیش منازل شهروندان را بر عهده دارد و تاکنون دست‌کم ۲۰ نفر را در این شهر بازداشت کرده‌اند.»

سازمان حقوق بشری هه‌نگام از قول منابع مطلع افزود که «این نیروها طی تجسس خانه به خانه در بانه، عکس‌هایی از پنج نفر را نشان داده‌اند و خواهان شناسایی آنها شده‌اند که یکی از آنها یک فرد سالخورده توانخواه بوده است».

در این گزارش اشاره شده که نیروهای امنیتی همچنین با احضار شماری از کولبران و کاسبکاران مرزی، «آنها را تهدید کرده‌اند که اگر این افراد [پنج نفر مورد اشاره نیروهای امنیتی] از مرز بانه خارج شوند با آنها برخورد خواهد شد و به شماری از آنها نیز پیشنهاد داده‌اند که اگر افراد مورد تعقیب را معرفی کنند، پاداش مالی دریافت خواهند کرد.

بە گزارش رسیدە بە چاونیوز، روز چهارشنبە ١٩ آذرماه ١٣٩٩، ١١ نفر از اهالی شهرستان بانە از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت بە بە مکان نامشخصی انتقال دادە شدند.

محسن فخری‌زاده، از اعضای ارشد سپاه پاسداران، جمعه هفتم آذر ماه در جریان یک حمله در منطقه آبسرد دماوند کشته شد و مقام‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران تاکنون روایت‌های متناقضی از کشته شدن او ارائه کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا