ایران

ادامه واکنش‌ها به اعدام روح‌الله زم

اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه ای اعدام روح الله زم، روزنامه‌نگار و از منتقدان حکومت را با شدیدترین عبارات محکوم کرد.

همزمان دولت فرانسه در بیانیه جداگانه‌ای با خشم به این اعدام واکنش نشان داده و آن را “وحشیانه” خوانده است.

دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای نوشت: “اتحادیه اروپا این اقدام را با قوی ترین عبارات محکوم می کند و بار دیگر مخالفت خستگی‌ناپذیر خود با استفاده از مجازات مرگ تحت هر شرایطی را اعلام می دارد.”

“مقام های ایرانی باید از حقوق متهمان در برخورداری از محاکمه ای عادلانه اطمینان حاصل کنند و به شگرد استفاده از اعترافات تلویزیونی برای اثبات یا اعلام گناهکار بودن آنها پایان دهند.”

تلویزیون حکومتی ایران بارها اقدام به پخش اعترافاتی اجباری کرده که همین اعترافات، مبنای صدور حکم در دادگاه های فرمایشی به ریاست امثال قاضی صلواتی و قاضی مقیسه می شوند.

روح‌الله زم، مدیر مسئول سابق آمدنیوز در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر پارسال، پس از ربایش او، خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

به گفته پدر روح الله زم، پسرش تا شب قبل از اعدام هم خبر نداشت که قرار است فردا صبح به چوبه دار آویخته شود.

همزمان با اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز نیز اعدام این روزنامه نگار منتقد حکومت را محکوم کرده‌اند.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خبر به دار آویخته شدن روح‌الله زم در زندان گفته: «ما از اینکه مقام‌های ایرانی، روح‌الله زم، خبرنگار مخالف را سحرگاه امروز اعدام کردند، مبهوت و وحشت زده هستیم.»

سازمان عفو بین الملل همچنین در بیانه ای نوشته است: در حالی که مقام‌های ایرانی حملات شدید قبلی خود به حق حیات و حق آزادی بیان را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند، جهان نباید در سکوت نظاره‌گر باشد. ما از جامعه بین‌المللی، از جمله کشورهای عضو شورای حقو ق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، می‌خواهیم که فورا برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای متوقف کردن استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان سلاح سرکوب سیاسی، اقدام کنند.

گزارش‌گران بدون مرز نیز، تأسف و تأثر خود را از اجرای حکم ناعادلانه اعدام روح الله زم، به فرمان علی خامنه‌ای را اعلام کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در پیامی نوشته است، «وحشت بزرگ نظام‌های توتالیتر در اواخر عمر، چرخش فرزندان نزدیکان‌شان علیه نظام و افشای اسرارشان است. قتل روح‌الله زم برای ارعاب روح‌الله‌های دیگری است که در راه این چرخشند.»

روح‌الله زم، مدیر سابق رسانه آمد نیوز، به‌دنبال برگزاری یک روند دادرسی ناعادلانه، سحرگاه روز شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ اعدام شد.

دکمه بازگشت به بالا