حقوق بشر

واکنش‌ها به تایید حکم اعدام روح الله زم در دیوان عالی کشور

پس از چند ماه سرانجام رای دیوان عالی کشور در رابطه با روح‌الله زم اعلام شد. «اعدام» سرنوشتی بود که قاضی صلواتی برای روح الله زم رقم زد و  حالا دیوان هم بر آن مهر تایید زده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در واکنش به این خبر نوشت: «تایید حکم اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار و مخالف سیاسی، توسط دیوان عالی کشور، تصمیمی تکان‌دهنده‌‌ از سوی مقامات ایرانی مبنی بر استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان سلاحی برای سرکوب است.»

تایید حکم اعدام مدیر مسئول سابق کانال تلگرامی آمدنیوز با موجی از واکنش های خارجی و داخلی در فضای مجازی مواجه شده است.

آرسن استروسکی وکیل حقوق بشر بین المللی در توییترش نوشته است، روح الله زم، روزنامه‌نگار قهرمان ایرانی است که برای افشای فساد کشورش و الهام بخشیدن به اعتراضات سراسری ۳ سال پیش، جان خود را به خطر انداخت. امروز این رژیم وحشی حکم اعدام او را تأیید کرده است.

سازمان حقوق بشری  ICHR که مقر آن در موتریال کاناداست نیز به تأیید حکم اعدام روح الله زم واکنش نشان داده و نوشت است: این حکم را به شدت محکوم می کنیم و این یکی دیگر از موارد نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط حکومت ایران است. لغو این حکم ظالمانه، اقدامات فوری اتحادیه اروپا را می طلبد.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد، اعدام مدیر آمدنیوز در دادگاهی ناعادلانه و با نقض ابتدایی‌ترین حقوق او صادر و تایید شده است و خواستار لغو این حکم شد.

سایت توانا نیز در واکنش نوشته است: روح الله می توانست مثل آقازاده های دیگر عشق و حال کند و با پول بیت المال دور دنیا بچرخد و سایت شرط بندی بزند و به ریش مردم بخندد؛ اما او ترجیح داد اینطوری نباشد.

بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی که به تازگی برنده جایزه‌ بهترین بیوگرافی سال استرالیا شده در پی توئیتی نوشته است: رژیم ایران قصد دارد تا یک خبرنگار بنام روح الله زم را اعدام کند.

دکمه بازگشت به بالا