ایران

حضور ناظران ایرانی در انتخابات تحریم شده پارلمانی ونزوئلا

ناظرانی از کشورهای ایران، ترکیه، برزیل، آرژانتین و اکوادور در انتخابات پارلمانی ونزوئلا بر روند انتخابات نظارت کردند.

نتیجه انتخابات پارلمانی در ونزوئلا با عدم مشارکت اپوزیسیون و پیروزی احزاب حامی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری که مشروعیتش از دست رفته، به پایان رسید.

نرخ مشارکت مردمی در این انتخابات ۳۱ درصد اعلام شده و بنظر میرسد که شهروندان ونزوئلا تصمیم گرفته اند با رای ندادن، رایشان را اعلام کنند.

آمریکا و سازمان کشورهای آمریکایی، اعتبار انتخابات پارلمانی ونزوئلا را به رسمیت نشناختند. اتحادیه اروپا نیز خواستار به تعویق‌ افتادن این انتخابات شده بود.

سازمان کشورهای آمریکایی اعلام کرده است: «نتیجه این انتخابات را به رسمیت نشناخته و آن را فاقد شفافیت و اعتبار می‌داند.»

در حال حاضر با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور نیکولاس مادورو بر تنها نهادی که از سیطره نفوذ دولت او خارج شده بود نیز تسلط پیدا کرد.

حکومت ایران از جمله حامیان نیکولاس مادرو است و با این کشور، روابط تجاری نیز برقرار کرده است.

طبق گزارش ها، در کنار نمایندگانی از کشورهای ترکیه، برزیل، آرژانتین و اکوادور، شهریار حیدری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در راس یک هیات ۵ نفره، برای نظارت بر انتخابات مورد تحریم ونزوئلا حاضر بوده است.

این دور از انتخابات پارلمانی ونزوئلا با بایکوت مخالفان حکومت مواجه گردید و خوان گوایدو، رهبر مخالفان آنکشور در پایان این انتخابات و با اشاره به مشارکت پایین مردم گفت: شهروندان ونزوئلا در خانه ماندند و تقلب رژیم را تأیید نکردند، مادورو تنها است و دنیا آن را بصورت شش بعدی دید.

با افزایش نارضایتی‌ها از وخیم‌تر شدن بحران کمبود سوخت و کاستی‌های مزمن و مداوم حکومت مادورو در زمینه ارائه خدمات عمومی در ونزوئلا، دور جدیدی از اعتراضات ضددولتی در سراسر آن کشور آغاز شده بود.

دکمه بازگشت به بالا