خاورمیانه

نتایج غافلگیرکننده انتخابات کویت؛ تغییر در ۶۰ درصد کرسی ها

کویت نتایج انتخابات سراسری مجلس این کشور را که روز گذشته برگزار شد اعلام کرد.

نتایج انتخابات نشان دهنده تغییر در ۶۰ درصد از کرسی ها و ورود ۲۱ نماینده جدید که سابقه نمایندگی نداشته اند به صحن مجلس کویت است.

همچنین این نتایج نشان می دهد که نمایندگان نزدیک به دولت کویت شکست سختی در انتخابات خورده اند و  ۲۲ نماینده مجلس گذشته از ورود به مجلس بازمانده اند.

«مرزوق الغانم»، رئیس مجلس سابق کویت نیز برای سومین بار در حوزه انتخاباتی دوم کویت بیشترین آرا را کسب کرد که احتمال ریاست مجدد وی بر مجلس را تقویت می کند.

پنج نماینده شیعه نیز به مجلس کویت راه یافته اند که نشان دهنده کاهش شدید کرسی های آنان در مقایسه با دوره قبل است.

غافلگیری دیگر انتخابات کویت آن بود که تنها زن عضو مجلس نیز کرسی خود را از دست داد تا برای اولین بار مجلس کویت بدون هیچ نماینده زن باشد.

در این انتخابات ۳۲۴ نفر ازجمله ۲۹ زن از ۵ حوزه انتخاباتی برای کسب ۵۰ کرسی مجلس رقابت کردند.

این دوره از انتخابات هم مانند دوره قبل که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، شاهد حضور پررنگ نیروهای مخالف حکومت بود، هرچند «مسلم البراک» و «جمعان الحربش» دو شخصیت بارز مخالفان حکومت پس از صدور احکام زندان برایشان، به تبعید اختیاری در ترکیه رفته اند.

طبق قانون انتخابات کویت، این کشور به ۵ حوزه انتخابی تقسیم می شود که هر حوزه ۱۰ کرسی در مجلس دارد و اعضای کابینه شامل نخست وزیر هم اعضای غیر منتخب مجلس هستند اما نباید تعدادشان از یک سوم مجلس بیشتر شود.

کویت ۱.۴۵ میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان ۵۶۷ هزار نفر واجد شرایط رأی دادند هستند.

دکمه بازگشت به بالا