ایران

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا: به «بازدارندگی شکننده» با ایران رسیدیم

ساموئل پاپارو فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می گوید: علیرغم اینکه تنش‌های میان واشینگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای همچنان باقی است، اما توانسته‌ایم که به مرحله «بازدارندگی شکننده» با ایران برسیم.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریاسالار پاپار در نشست سالانه گفتگوی منامه که به میزبانی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک برگزار می‌شود، فعالیت‌های دریایی ایران را «محتاطانه، خوددارانه و محترمانه» ارزیابی کرد و گفت که ایران با پرهیز از تحرکات محاسبه نشده و تنش زا در دریا خطر نکرده‌است.

جیمز مالوی در ماه اوت گذشته در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود، رفتارهای ایران در دریا را «بی‌پروا و تحریک‌آمیز» توصیف کرده بود. وی با این حال گفته بود که آمریکا تمام رزمایش‌های ایران را رصد می‌کند و آماده است.

در زمان تصدی مالوی  بر ناوگان پنجم آمریکا، چندین حادثه دریایی از جمله توقیف نفتکش به دست ایران یا انفجار مین در برخی نفتکش‌های کشورهای عربی رخ داد که گرچه بر اساس برخی شواهد اعلام شده انگشت اتهام به سوی تهران نشانه رفت اما ایران دست داشتن در این حملات خرابکارانه را انکار کرد.

 در حالی که فرماندهان سابق ناوگان پنجم آمریکا، بین نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی سپاه از نظر حرفه‌ای تمایز قائل بودند، پاپارو این تصور و هم‌چنین وفاداری آنها به رژیم شاه را رد کرده است.

دریاسالار پاپارو با یادآوری این که ۴۱ سال از انقلاب اسلامی گذشته گفته‌است: «شک دارم که بین این دو نیرو، تفاوتی حرفه‌ای وجود داشته باشد».
با این حال، اظهارات پاپارو با هشدار شفافی نیز همراه بود که اشاره به یک نقل قول از جیم متیس وزیر دفاع اسبق ایالات متحده آمریکا داشت.

وی با نقل این جمله گفت: «مؤدب باشید، حرفه‌ای باشید و برای کشتن همه افرادی که در اتاق هستند برنامه‌ای داشته باشید. ما اینگونه در دریا رفتار می‌کنیم».

گفتنی است، نیروی دریایی آمریکا و سپاه پاسداران معمولا در آب‌های کم عمق خلیج فارس و تنگه هرمز اقدام به گشت‌زنی می‌کند؛ و نیروی دریایی ارتش ایران عموماً در خلیج عمان و دریای عرب حضور دارند.

دکمه بازگشت به بالا