خاورمیانه

انتقاد تند رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی از «قلدری» و «آدم‌کشی» اسرائیل

ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و از بنیان‌گذاران بنیاد ملک فیصل و سفیر سابق عربستان در آمریکا و انگلستان، در آخرین روز از نشست مجازی سه‌روزه «گفتمان منامه در مورد امنیت ملی»، اسرائیل را به «قلدری» و «آدم‌کشی» متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شاهزاده با نفوذ سعودی روز یکشنبه ۱۶ آذر، اسرائیل را حکومتی «قلدر» و «اشغالگر» خواند که اراضی فلسطینی را دزیده و زندگی فلسطینیان را به حبس مداوم در اردوگاه‌های کار اجباری مبدل کرده است.

ترکی الفیصل افزود حکومت اسرائیل به بهانه‌های واهی دست به بازداشت فلسطینیان می‌زند، خانه‌های‌ فلسطینیان را ویران می‌کند و باکی ندارد از این‌که هرکسی را خواست بکشد.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی گفت که سیاست‌ و عملکرد رهبران اسرائیل بر پایه «نفاق و توطئه» استوار شده است.

ترکی الفیصل در ادامه اسرائیل را کشوری «استعماری» خواند.

شاهزاده ترکی که سفیر سابق کشورش در لندن نیز بوده‌است، از مردم اسرائیل خواست تا «دست صلح را بگیرند و به این مضحکه غم‌انگیز پایان دهند».

انتقادات این مقام سابق سعودی در کنفرانس گفتگوی امنیتی در منامه بحرین و با حضور گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل مطرح شده‌است.

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل که برای نخستین بار در این نشست حضور داشت،  در پاسخ به آقای ترکی الفیصل گفت اظهارات او «بازتاب‌دهنده تحولات محسوسی نیست که در منطقه رخ داده است» و «توافق‌های ابراهیم، صرفا یک مشت کاغذ نیست؛ بلکه بیانگر حقیقتی بنیادین است».

وی افزود، «دوره سرزنش به پایان رسیده‌است. ما در طلوع دوران جدیدی هستیم، دوران صلح».

آمریکا توافق‌های اخیر عادی‌سازی رابطه امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل را «پیمان‌های ابراهیم» نامیده است.

دکمه بازگشت به بالا