خاورمیانه

عربستان: پایان تنش با قطر ظاهراً نزدیک است

سه سال از اعلام شروط سیزده گانه عربستان، امارات، مصر و بحرین برای تجدید روابط با قطر و لغو تحریم‌ها می‌گذرد. اکنون وزیر خارجه عربستان می گوید که پایان تنش‌ها با قطر ظاهراً «نزدیک» است. کویت نیز پیش‌تر خبر داده بود که در حل و فصل تنش‌ها پیشرفت‌هایی به دست آمده.

ایالات متحده و کویت برای پایان بخشیدن به منازعه دیپلماتیک میان کشورهای عربی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در یک طرف این منازعه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر قرار دارند و در طرف دیگر قطر.

دوحه از اواسط ۲۰۱۷ به اتهام حمایت از تروریسم و نزدیکی به ایران تحت تحریم‌های دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی عربستان و متحدانش قرار دارد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بعد از بازدید از عربستان سعودی روز چهارشنبه در دوحه دیدارهایی با مقامات قطری داشت.

کارشناسان معتقدند واشنگتن و متحدان عربش درصدد هستند تا برای ایجاد یک ائتلاف عربی قدرتمند علیه جمهوری اسلامی، صلح با قطر را به سرمقصد برسانند.

امروز فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی خبری در رم از طریق ارتباط ویدئویی در مورد قطر خبر داد: به خاطر تلاش‌های کویت و همینطور حمایت قدرتمند رئیس‌جمهوری ترامپ پیشرفت مهمی در روزهای اخیر داشته ایم.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت‌ها به توافقی نهایی منجر شود.

وزیر خارجه عربستان گفت: «امیدواریم که این پیشرفت بتواند به توافقی نهایی که ظاهرا نزدیک است منجر شود و می‌توانم بگویم که من تا حدی خوش‌بین هستم که ما به بستن توافقی بین همه ملت‌های تحت منازعه نزدیک هستیم.»

وزیر امور خارجه عراق نیز به رایزنی ها و تماس های جاری برای حل بحران میان عربستان، امارات، مصر و بحرین و قطر واکنش نشان داد و از نزدیکی دیدگاه های دو کشور ابراز خرسندی کرد.

دکمه بازگشت به بالا