ایران

سعودی: تنها راه پایداری توافق هسته‌ای با ایران، مشورت با کشورهای حوزه خلیج فارس است

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، بر اهمیت رایزنی و مشورت با کشورهای خلیج فارس در صورتی که کشورهای غربی بخواهند با ایران دربارهٔ پرونده هسته ای خود مذاکره کنند، تأکید کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا ۱۲ آذرماه و در نخستین سخنرانی مشروحش در مورد ایران اعلام کرد، که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام اگرچه «کاری سختی» است اما او به وعده خود در مورد احیای آن وفادار خواهد ماند؛ البته او همزمان بازگشت به برجام را شرط مذاکرات بعدی عنوان کرد.

وزیر امور خارجه عربستان دیروز شنبه ۱۵ آذر در صحبت با خبرگزاری فرانسه و در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه در بحرین گفت: «آنچه ما پیش از هر چیز انتظار داریم، این است که کاملاً مورد مشورت قرار گیریم، هم ما و هم دیگر کشورهای دوست منطقه باید کاملاً در زمینه آنچه دربارهٔ مذاکره با ایران روی می‌دهد، در جریان باشیم».

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرد: به نظرم ما شاهد پیامدهای برجام بودیم که بدون مشورت کشورهای منطقه به دست آمد و نتیجه‌اش بی اعتمادی مضاعف و غفلت از مسائل جدی منطقه که مایه نگرانی جدی هستند، شد و تاثیری واقعی بر امنیت منطقه داشته است.

فیصل بن فرحان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه تاکید کرد عربستان تاکنون تماسی با تیم انتقالی رئیس جمهوری منتخب آمریکا در خصوص احیا برجام نداشته است.

وزیر امور خارجه عربستان درحالی این اظهارات را مطرح کرده است که روز گذشته، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم گفت، بازگشت به شکل کنونی به برجام «کافی نیست».

دکمه بازگشت به بالا