اهل سنتحقوق بشر

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با انتقاد شدید از ۴ دهه تبعیض علیه اهل سنت ایران، خواستار آزادی مولانا فضل الرحمن کوهی شد

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر، یک گروه فعال در زمینه حقوق دراویش، در رابطه با نقض مستمر و غیر قابل قبول حقوق شهروندان ایرانی «اهل سنت»، خواستار آزادی فوری «مولانا فضل الرحمان کوهی» شد.

این انجمن در بیانیه ای با اشاره به اینکه اکنون بیش از چهل سال است که شهروندان ایرانی اهل سنت، درست مانند سایر شهروندان ایرانی تنها بخاطر عقاید مذهبی خود هدف آزارها و تبیعض های مستمر و نظامند حکومت قرار داشته و از حداقل حقوق شهروندی محرومند، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط «مولانا فضل الرحمان کوهی» یکی از روحانیان اهل سنت بلوچ گردید.

در بیانیه‌ی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر اشاره شده است که برخلاف سانسور اطلاعات آماری و ارائه آمارهای غیر قابل اتکاء از طرف حکومت، براحتی می توان رقم بیست تا بیست و پنج میلیون نفر را برای تعداد شهروندان اهل سنت تخمین زد.

در ادامه این بیانیه با انتقاد از فقر سیستماتیک در مناطق سنی نشین ایران آمده است که وضعیت اقتصادی شهروندان سنی حتی در مناطقی که دارای اکثریت مطلق هستند به هیج وجه مناسب نیست و حکومت مرکزی سالهاست با عدم تخصیص بودجه مورد نیاز مناطق سنی نشین را در وضعیت  فقر تعمدی نگاه داشته است.

انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با اشاره به حمایت علنی تهران از عناصر طالبان و داعش نوشته است، آنها برخلاف این حمایت‌ها، بسیاری از مساجد و عبادتگاه های اهل سنت ایران را به بهانه مقابله با سلفی گری تخریب و یا تعطیل می کنند.

در بخش پایانی بیانیه این انجمن آمده است، در کنار این تبعیض ها، فشارهای امنیتی شدیدی نیز از سوی حکومت بر رهبران مذهبی اهل سنت وارد می شود؛ بعنوان نمونه اکنون مدت سه سال است که «مولانا فضل الرحمان کوهی» یکی از رهبران مذهبی جامعه اهل سنت ایران بعلت مخالفت با اعزام شهروندان ایرانی به سوریه که نتیجه ای جز کشته شدن جوانان ایرانی برای حفظ حکومت دیکتاتور سوریه در بر نداشته است در زندان بسر می برد.

دکمه بازگشت به بالا