ایران

آلمان: برجام کافی نیست؛ برنامه موشکی ایران نیز باید لحاظ شود

 هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده تنها بازگشت به برجام کافی نیست و باید توافقاتی صورت بگیرید که دربرگیرنده برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز باشد.

وزیر امور خارجه آلمان که کشورش در حال حاضر عهده‌دار ریاست شورای اتحادیه اروپا است، به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته‌است که توافق برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام دیگر کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که با انتخاب جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پرونده توافق هسته‌ای با ایران دوباره بر سر زبان‌ها افتاده‌است.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت: «ما به چیزی فراتر از توافق هسته‌ای کنونی نیاز داریم، چیزی که به نفع ما هم باشد».

روز روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه، جو بایدن،‌ رییس‌جمهور منتخب آمریکا، در نخستین اظهار نظر مشروحش پس از انتخابات درباره ایران گفت، دولتش با مشورت «متحدان» آمریکا محدودیت‌های هسته‌ای ایران را تشدید و به برنامه موشکی جمهوری اسلامی رسیدگی خواهد کرد.

بایدن که پیشتر بازگشت به برجام را به عنوان «نقطه شروع» برای مذاکرات وعده داده بود، مجددا اعلام کرد همچنان بر سر این دیدگاهش ایستاده و دولتش در صورتی تحریم‌های تهران را لغو خواهد کرد که ایران از توافق هسته‌ای «پیروی کامل» کند.

وزیر امور خارجه آلمان اضافه کرده: «ما انتظارات روشنی از ایران داریم، سلاح هسته‌ای و هم‌چنین برنامه ساخت موشک‌های بالستیک که تمام منطقه را تهدید می‌کند نیز، نباید وجود داشته باشد».

دکمه بازگشت به بالا