حقوق بشر

نسرین ستوده بر خلاف تجویز پزشکی قانونی به زندان قرچک بازگردانده شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، عصر چهارشنبه ۱۲ آذر و پس از ۲۵ روز مرخصی به زندان بازگشت.

او ۱۷ آبان به مرخصی استعلاجی آمده و چند روز بعد تست کرونایش مثبت اعلام شده بود.

همسر خانم ستوده پیش از بازگشت او به دویچه وله گفته بود که طبق تجویز پزشکی قانونی، او باید دو هفته دیگر در قرنطینه می‌ماند اما دادسرای مربوطه با تمدید مرخصی موافقت نکرد. رضا خندان خبر داده بود که پرونده همسرش به یک دادسرای عادی منتقل شده که “به دلیل ترس و ناآگاهی از پرونده‌های سیاسی، هر دستوری را که از بالا برسد، تمام و کمال اجرا می‌کند.”

 خانم ستوده قبل از بازگشت به زندان، در پیامی نسبت به وضعیت احمدرضا جلالی، پژوهشگر محکوم به اعدام، ابراز نگرانی کرد و از همگان خواست برای حفظ جان این پزشک تلاش کنند.

  او گفت در طول مدت مرخصی به دلیل ابتلا به کرونا، امکان در آغوش گرفتن فرزندانش را نداشته است.

هم‌زمان با بازگشت خانم ستوده به زندان قرچک، نهادهای حقوق بشری از جمله کانون بین‌المللی وکلا، کمپین حقوق بشر در ایران، موسسه پن آمریکا و مرکز حقوق بشر والنبرگ، طی نامه‌ای خواستار لغو حکم زندان او و برطرف کردن منع سفر دو ساله همسر او شدند.

پیش‌تر، ۳۸ نفر از نمایندگان پارلمان آلمان در فاصله مرخصی این حقوقدان ۵۷ ساله، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشته و خواستار آزادی او شده بودند.

بازگشت نسرین ستوده به زندان اوین در حالی است که عفو بین‌الملل هم با استقبال از مرخصی او، خواستار آزادی بدون قید و شرط این فعال حقوق بشری شده بود.

دکمه بازگشت به بالا