ایران

برگزاری دومین جلسه محاکمه دیپلمات ایرانی متهم به تروریسم در بلژیک

یک دادگاه کیفری در شمال بلژیک امروز پنجشنبه ۱۳ آذر دومین جلسه محاکمه اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و سه متهم دیگر ایرانی که تابعیت بلژیکی دارند را به اتهام برنامه‌ریزی برای انفجار تجمع مخالفان نظام ایران در پاریس آغاز می‌کند.

دادگستری بلژیک اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی که یک هسته تروریستی را در اروپا رهبری می‌کرد، به برنامه ریزی برای بمب گذاری در تجمع «سازمان مجاهدین خلق ایران» در پاریس که در اواخر ژوئن ۲۰۱۸ در یکی از شهرک‌های نزدیک پاریس برگزار شده بود، متهم کرده است.

پرونده تروریستی دیپلمات‌های ایران باعث ایجاد تنش دیپلماتیک میان فرانسه و ایران شد به ویژه پس از آنکه مقامات پاریس در اکتبر ۲۰۱۸ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن و هدایت این حمله تروریستی متهم کرد.

جمهوری اسلامی ایران اما مانند همیشه این اتهام را رد کرد.

تهران در حالی این اتهام را رد می‌کند که پلیس بلژیک به کمک وزارت اطلاعات آلمان و اتریش تمام مدارک و مستندات که اقدامات تروریستی را ثابت می‌کند را در دست داشته و این افراد را با بمب و تجهیزات آماده شده برای اقدام تروریستی بازداشت کرده است.

نماینده دادستانی عمومی روز پنجشنبه گذشته در اولین جلسه دادرسی اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی را به ۲۰ سال حبس و امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی را به ۱۸ سال و یک متهم دیگر را به ۱۵ سال محکوم کرد.

به گفته برخی از منابع اسدی به پیشنهاد محمد جواد ظریف از حضور در دادگاه خودداری کرده است.

دکمه بازگشت به بالا