ایران

تلاش آمریکا برای کاهش درآمد ایران از حریم هوایی‌ خود

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده که عربستان سعودی و قطر در حال نزدیک شدن به یک توافق اولیه برای پایان دادن به اختلافاتی هستند که حدود سه سال پیش آغاز شده است.

بر اساس این خبر که به ادعای سه منبع مطلع، بدون ذکر نام آنها نقل شده، دولت ترامپ قصد دارد در روزهای آخر کارش این توافق را به عنوان یک نقطه قوت در کارنامه خود ثبت کند.

گفته می‌شود که این «توافق احتمالی»، سه کشور عربی دیگر، یعنی امارات متحده عربی، بحرین و مصر را که روابط آنها هم با قطر آسیب دیده، دربرنمی‌گیرد.

منبع مطلع چهارمی به بلومبرگ گفته که تا رسیدن به یک هماهنگی گسترده راه زیادی در پیش است. بر اساس این گزارش، در این میان، روابط دوحه با تهران، موضوعی حل‌نشده باقی مانده است.

بر اساس گزارش دیگری که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، ترامپ قصد دارد از عربستان سعودی درخواست کند به هواپیماهای قطری اجازه پرواز از آسمانش را بدهد. این پروازها اکنون با پرداخت میلیون‌ها دلار از آسمان ایران می‌گذرند.

این گزارش به نقل از یک دیپلمات، به دیدار روز چهارشنبه جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های کاخ سفید با سران قطر اشاره کرده که در آن درباره چشم‌انداز تغییر مسیر پروازها از ایران به عربستان سعودی گفتگو شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا