ایران

ایران‌اینترنشنال از بازداشت دست‌کم ۴۰ شهروند در تهران به دلیل دیوارنویسی علیه حکومت خبر داد

به گزارش ایران‌اینترنشنال، نیروهای امنیتی در تهران طی دو ماه اخیر دست‌کم ۴۰ جوان را به دلیل دیوارنویسی شعارهایی علیه حکومت بازداشت کرده‌اند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران تمهیدات امنیتی در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور را در آبان‌ماه،‌ همزمان با نخستین سالگرد اعتراضات سراسری ۱۳۹۸،‌ بیش از پیش افزایش داد و شهروندان نیز برای گرامیداشت کشته‌شدگان و یادآوری سرکوب اعتراضات تصاویری از شعارنویسی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

شهروندانی که به دلیل شعارنویسی بر روی دیوارهای نقاط مختلف شهر تهران بازداشت شده‌اند عمدتا ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند.

یک منبع مطلع در این زمینه می‌گوید برخی از این افراد مجبور به اعتراف اجباری شده و خانواده‌های آنان نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند تا سکوت کنند. همچنین این شهروندان از حق داشتن وکیل محروم هستند و به خانواده آن‌ها گفته شده است: «نیازی به وکیل نیست،‌ مساله حل خواهد شد.»

دیوارنویسی شعارهای انتقادی علیه نیروهای نظامی حکومت و مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران، با تکرار اعتراضات سراسری در سه سال گذشته افزایش یافته است.

رسانه‌ها نیز به صورت پراکنده تصاویری از این دیوارنویسی‌ها که به مناسبت‌های مختلف صورت گرفته منتشر کرده‌اند،‌ اما تاکنون هیچ مرجع رسمی انتظامی یا قضایی خبری درباره تعداد بازداشت‌شدگان این اقدامات منتشر نکرده است. بسیاری از این بازداشت‌ها در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد که کمتر پوشش خبری داده می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا