ایران

در مناطق ویژه اقتصادی قوانین برده‌داری اجرا می‌شود

کارگران مناطق آزاد نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت جانی؛ در خوابگاه‌ها و محیط‌ کار پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت نمی‌شود. کارفرمایان هم هر وقت که بخواهند حکم به اخراج کارگران می‌دهند. یک کارگر در بندر ماهشهر می‌گوید: اینجا قوانین برده‌داری حاکم است. در عسلویه نیز وزیر کار از وزارتخانه متبوع خود سلب مسئولیت و وزارت نفت را مسئول و مقصر اخراج کارگران معرفی کرده است.

هفته گذشته دبیر اجرایی خانه کارگر «بندر امام خمینی» از اخراج حداقل ۱۵ تن از کارگران پیمانی شاغل در ماهشهر خبر داد. به گفته او شرکت پیمانکاری کرونا را بهانه اخراج کارگران قرار داده و به جای آن‌ها کارگر روزمزد به کار گرفته است.

پیش از این نیز نماینده دشتستان در مجلس در تذکری به وزیر نفت خواستار جلوگیری از روندی که به گفته او «به اخراج تعداد کثیری از کارگران شاغل در پارس‌جنوبی منجر شده است»، شده بود.

پارس‌جنوبی در استان بوشهر و ماهشهر در استان خوزستان دو منطقه ویژه انرژی و محل استقرار بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی هستند.

کارگران این مناطق از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران نسبت به اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی و کار در شرایط خطرناک هشدار دادند. ۱۰ ماه از شیوع کرونا در ایران گذشته و حکومت سرانجام با تعطیلی بخشی از کسب و کارها موافقت کرده است. تعطیلی‌ کسب و کار اما کارگران را در برنمی‌گیرد و آنها ناچارند خطر ابتلا کرونا را به جان بخرند تا از کار بیکار نشوند.

در مناطق ویژه اقتصادی خبری از قانون کار هم نیست. ماده ۱۶ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی  امور مربوط به اشتغال نیروی انسانی و روابط کار، بیمه و تأمین اجتماعی در این مناطق را «بر اساس مقررات مصوب و جاری در مناطق آزاد» تعیین کرده است.

دکمه بازگشت به بالا