ایران

طرح “ساماندهی اتباع بیگانه” مجلس ایران؛ یعنی جان افغان‌ها هیچ اهمیتی ندارد

سال‌هاست که مهاجران و پناهجویان افغان به شیوه برخورد حکومت ایران خود معترض‌اند و شعار اخیر اعتراض‌های آنها به حد کافی گویا بود: «جان افغان‌ها اهمیت دارد.». اما نه تنها این اعتراضات اوضاع را برای آنها بهتر نکرده بلکه به تازگی ۳۲ نماینده مجلس ایران طرحی برای «ساماندهی اتباع بیگانه» پیشنهاد داده‌اند که خلاصه‌اش این است: «جان افغان‌ها هیچ اهمیتی ندارد.»

در طرح ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، ۲۵ سال زندان و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی برای مهاجران غیرقانونی در نظر گرفته شده و ماموران امنیتی مجاز به تیراندازی به سوی موترهایی هستند که مشکوک به حمل این مهاجران باشند.

نورالرحمان اخلاقی؛ سرپرست وزارت امور مهاجرین در واکنش به طرح “ساماندهی اتباع اتباع بیگانه  مجلس ایران گفته در این طرح درباره مهاجران “موارد تکان دهنده مطرح شده است”.

 قای اخلاقی در یک رشته توییت با بی‌رحمانه، زیانبار و غیر انسانی توصیف کردن این طرح نوشته که “انتظار داریم حقوق بشر افغان‌ها در همه کشورها رعایت گردد.”

همین چند ماه پیش بود که همزمان با اعتراض‌ها علیه قتل جورج فلوید شهروند رنگین پوست آمریکایی، افغان‌ها نیز در مورد شیوه برخورد حکومت جمهوری اسلامی با خود این شعار را سر دادند: «جان افغان‌ها اهمیت دارد.».

به نمایش گذاشتن افغانها در قفس، غرق‌کردن گروهی از مهاجران افغانستانی در هیرمند و شلیک مستقیم به سمت‌ آنها مسأله «جان افغان‌ها» را برای مدتی در رسانه‌های ایران به موضوع روز بدل کرده بود؛ اما پاسخ حکومت جمهوری اسلامی نه تنها توام با انکار و بی‌توجهی بود؛ بلکه حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند با قانونی‌ترکردن تبعیض سیستماتیک علیه افغانستانی‌ها، جلوی هرگونه اعتراض قانونی در آینده را نیز بگیرند.

دکمه بازگشت به بالا