ایران

روزنامه اسرائیلی: ترور فخری‌زاده «مایه خجالت بزرگ» برای جمهوری اسلامی‌ است

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، از مدیران ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران نوشت: کشته شدن این مهندس کلیدی که پشت برنامه هسته‌ای مخفی ایران بود، نه تنها یک ضربه، که یک کشتار خونین و نمادین بود که آشکارا انجام شد.

این روزنامه همچنین این ترور را «مایه خجالت بزرگ» برای جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

نویسنده گزارش ترور فخری‌زاده می گوید، او به اندازه جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شناخته‌شده نبود، اما دستگاه‌های اطلاعاتی که مسائل ایران را دنبال می‌کنند، او را می‌شناختند. وی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و به قول نشریه گاردین با وجود دانشمند نامیدن او، وی مقامی بلندپایه در سپاه بود و بنا به گزارش‌ها درجه سرلشکری داشت.

فخری‌زاده نخستین بار در سال ۲۰۱۱ توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی شناسایی شد و سپس نخست وزیر اسرائیل، در جریان یک کنفرانس و درحالیکه  درمورد بیش از ۱۰۰ هزار فایل و مدرک مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و پروژه “آماد” سخن می گفت، به نام محسن فخری‌زاده نیز اشاره کرد.

به عقیده نویسنده جروزالم پست، مرگ این شخصیت کلیدی تاثیر عمده‌ای بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی، به مراتب بیشتر از مرگ سایر دانشمندان هسته‌ای در سال‌های اخیر، خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا