ایران

اجرای حکم تاییدنشده شلاق برای یک کارگر اخراجی

داوود رفیعی، از فعالان کارگری، به اتهام توهین به علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی ۷۴ ضربه شلاق خورد.

این کارگر از سال ۹۱ اخراج شده و مدام در حال پیگیری وضعیت خود و اعتراض به اخراج خویش است.

رفیعی اردیبهشت ۹۷ در حالی که در اعتراض به اخراجش مقابل ساختمان وزارت کار تحصن کرده بود، بازداشت شد.  او یک ماه بعد با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بر اساس گزارش منتشرشده در صفحه توییتر  decreation، وثیقه‌گذار این کارگر اخراجی تحت فشار قرار گرفته بوده و او برای پیگیری این موضوع به دادسرای مقدس مراجعه می‌کند اما در آنجا به جای پاسخ‌گویی به او، حکم شلاقش بدون اطلاع قبلی و بدون تایید در دادگاه تجدیدنظر یا دیوان عالی اجرا می‌شود.

اسماعیل بخشی، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش کارگری در ایران در شبکه‌های اجتماعی تصویر کمر شلاق خورده داود رفیعی را منتشر کرده و نوشته است: «این تن شلاق‌خورده تمام کارگران ایران است.»

رفیعی، کارگر اخراجی پارس خودرو بود. او در زمانی که علی ربیعی، وزیر کار بود، در تجمع مقابل وزارت کار پلاکاردی به دست گرفته بود که روی آن نوشته شده بود: «مرگ بر آمریکا، مرگ بر وزیر کار، مرگ بر اسرائیل». این شعار به عنوان توهین به علی ربیعی درک شد و دادگاه هم به همین اتهام کارگر معترض ایرانی را به شلاق محکوم کرد.

صالح نیکبخت، وکیل مدافع داوود رفیعی بعد از اجرای حکم در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «محکومیت داوود رفیعی که منجر به صدور حکم مجازات شلاق و اجرای آن در زندان اوین شده، ناشی از جنبه عمومی جرم بوده و نه شکایت شخصی.»

علی ربیعی که یکی از نقش‌های اصلی در پرونده آقای داود رفیعی را به عهده داشته، مدعی‌است که از دلیل شلاق خوردن این کارگر ایرانی بی‌اطلاع است.

دکمه بازگشت به بالا