ایران

واکنش‌ها به مرگ “مرد مرموز” برنامه هسته‌ای ایران

ترور محسن فخری‌زاده مهابادی، ملقب به “پدر بمب اتمی ایران” و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، در روز جمعه هفتم آذرماه در «منطقه آبسرد» دماوند در نزدیکی تهران واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را در پی داشته است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طی پیامی خواهان پیگیری قتل محسن فخری‌زاده و مجازات قطعی عاملان و آمران آن شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز گفته است “شجاع‌تر” و “غیورتر” از آن هستیم که این ترور را “بی پاسخ” بگذاریم و “در موقع مناسب” پاسخ این ترور داده خواهد شد؛ اما در دام توطئه نمی‌افتیم.

حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران “ضعف” سیستم امنیتی را عامل این نوع حملات دانسته و از عمق نفوذ اسرائیل در ایران ابراز نگرانی کرده است.

محمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز وعده داده است که «انتقام سختی در انتظار» عاملان این ترور خواهد بود.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز گفته است که «انتقام از عاملان ترور» محسن فخری‌زاده در «دستور کار قرار» گرفته است.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل هم در توئترش نوشته است: «تروریسم واضح دولتی علیه دانشمند برجسته ما، نقض آشکار قوانین بین المللی است و برای ایجاد ویرانی در منطقه ما طراحی شده است.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران تهدید کرده، خواب را بر سران ‫ صهیونیسم⁩ حرام خواهیم کرد.

از طرفی حزب‌الله لبنان که وابسته به حکومت ایران است در پیامی به مناسبت ترور محسن فخری‌زاده گفته: در برابر توطئه‌های خارجی با قدرت کنار ایران می‌ایستیم و از حکومت ایران خواسته جنایتکاران را شناسایی و هر دستی را که به تجاوز علیه دانشمندان و مسئولان آن دراز می‌شود، قطع کند.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان خویشتن داری و پرهیز از هرگونه اقدامی شده که به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

همچنین روزنامه کیهان در شماره امروز خود در مطلبی با تیتر “چشم در برابر چشم صهیونیست‌ها منتظر باشند” به ترورمحسن فخری‌زاده واکنش نشان داده است.

برخلاف واکنش های منفی مقامات حکومتی اما، واکنش کاربران ایرانی متفاوت بوده، تا جاییکه سایت تونا طی متنی نوشته است: “اگر نگاهی به کامنت‌ها و پست‌های اینستاگرام و توییتر ایرانیان بیاندازیم خواهیم دید که کشته‌شدن محسن فخری‌زاده موجی از شادی را برانگیخته است”.

صفحه رسمی پروژه آموزش شهروندی و ظرفیت‌سازی برای جامعه مدنی ایران سپس پرسیده است، برای این ابراز شادی می‌توان دلایل مختلفی ابراز کرد ولی به نظر شما اصلی‌ترین دلیل شادی ایرانیان از مرگ و قتل چهره‌های نظامی جمهوری اسلامی چیست؟‌

دکمه بازگشت به بالا