جهان

نشست ۲۰۲۰ ژنو: کاهش کمک‌های مالی به افغانستان

ده‌ها کشور در نشست ۲۰۲۰ افغانستان که به میزبانی مشترک فنلاند و سوئیس در ژنو برگزار شد وعده دادند، به امید پیشرفت مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و ستیزه‌جویان طالبان و پایان دو دهه جنگ در افغانستان، میلیاردها دلار به این کشور کمک خواهند کرد. با این وجود کمک‌های مالی به کابل نسبت به رقم ۱۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار که در کنفرانس پیشین در بروکسل ۲۰۱۶ وعده داده شده بود، ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

نمایندگان بیش از ۷۰ کشور سه‌شنبه ۴ آذر به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس در نشست ۲۰۲۰ افغانستان شرکت کرده و متعهد شدند که در چهار سال آینده میلیاردها دلار به دولت افغانستان کمک مالی برسانند.

دبورا لیونز، رئیس «مأموریت سازمان ملل در افغانستان» در جریان این نشست که به میزبانی مشترک فنلاند و سوئیس و در ژنو برگزار شد، گفت: «افغانستان به حمایت مداوم سیاسی، مالی و فنی جامعه جهانی نیاز دارد و اکنون زمان روی برگرداندن از این کشور نیست». با این‌وجود و به‌اذعان کشورهای پشتیبان افغانستان، کمک‌های مالی به این کشور نسبت به رقم ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار که در کنفرانس پیشین در بروکسل ۲۰۱۶ وعده داده شده بود، ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. کاهش کمک‌های مالی به افغانستان برخاسته از عدم اطمینان به پیشرفت روند مذاکرات صلح و همچنین تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا برای کشورهای کمک‌کننده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما در سخنرانی ویدیویی خود نسبت به عزم دولت برای مذاکره با طالبان به حاضران اطمینان خاطر داد.

دکمه بازگشت به بالا