جهان اسلام

واکنش چین به انتقاد پاپ فرانسیس از آزار و بدرفتاری با مسلمانان در این کشور

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به تازگی از اویغورها به عنوان یک گروه “آزاردیده” یاد کرده است.

وزارت خارجه چین در پاسخ گفته انتقادهای پاپ “بی‌مبنا” است.

پیشتر ۳۹ کشور عضو سازمان ملل متحد در یک اعلامیه مشترک از چین خواسته بودند تا به حقوق بشر اقلیت‌ قومی و دینی اویغور احترام بگذارد. آنزمان چین در پاسخ، انتقاد کشورهای غربی را “ریاکارانه” عنوان کرد.

یک کمیته سازمان ملل متحد به تازگی گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی براینکه بالغ بر یک میلیون اویغور مسلمان در اردوگاه‌های اجباری بازآموزی چین نگهداری می شوند.

حکومت چین در توجیه برخورد با اویغورها مدعی‌است اقداماتش برای مواجهه با خطر اسلامگرایی افراطی و تهدیدهای تروریستی است.

چین نخست گزارش‌ها از اردوگاه‌های نگهداری اویغورها را تکذیب می‌کرد، اما با گسترش شواهد وجود اردوگاه‌ها اعلام کرد آنها مکان‌هایی موقت برای آموزش مهارت و دانش هستند.

چندی پیش گزارش شد که مقام‌های چینی زنان اویغور را عقیم می‌کنند و یا برایشان وسایل ضدبارداری می‌گذارند تا مانع از رشد جمعیت مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ شوند.

در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ چندین گروه، نهاد و سازمان حقوق بشری و مدنی به آنچه «نسل‌کشی مسلمانان اویغور و جنایت علیه بشریت در استان سین کیانگ در چین» نامیدند، هشدار دادند.

انتقادها از بدرفتاری چین با مسلمانان ایغوری رو به افزایش است، هرچند اعتراض به وضعیت آنها جدیت کافی و چندانی در کشورهای مسلمان نداشته است.

ایران یکی از کشورهایی است که به شدت بخاطر سکوتش در قبال مسلمانان چین مورد انتقاد قرار دارد؛ به تازگی کاربران فضای مجازی با مقایسه پاپ فرانسیس و آیت الله خامنه‌ای با طعنه نوشته اند که رهبر کاتولیک‌های جهان نگران نسل کشی مسلمانان چین است؛ اما رهبر مستضعفان جهان نگران قرار داده ۲۵ ساله و وتوهای چین!

دکمه بازگشت به بالا