ایران

حسن روحانی حل اختلافات ایران و آمریکا را آسان خواند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز چهارشنبه ۵ آذر، در پایان جلسه هیات دولت گفت: امیدوار است دولت جو بایدن “در اولین‌ قدم‌ها” سیاست دونالد ترامپ درباره ایران را با صراحت محکوم و خسارت‌های آن را جبران کند.

آقای روحانی ادامه داد، سیاست ایران مبتنی بر تعهد، اقدام و احترام متقابل و کاهش تنش در برابر کاهش تنش است.

روحانی سپس نسبت به حل اختلافات با آمریکا ابراز خوشبینی کرد و گفت: حل مساله آسان است، مشروط به اینکه با روی کار آمدن جو بایدن، دولت آمریکا به احترام متقابل و اجرای تعهداتش پایبند باشد.

این موضع رئیس قوه مجریه ایران تنها یک روز پس از آن بیان می شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت “مسیر رفع تحریم و چند سال مذاکره”، به نتیجه نرسیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا که قرار است تا چند هفته دیگر کاخ سفید را ترک کند، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷به دلیل آنچه نقض روح توافق هسته‌ای از جانب ایران خواند، رسماً از برجام خارج شد و سیاست “فشار حداکثری” را در پیش گرفت.

جو بایدن پیش از این گفته “توهمی” نسبت به حکومت ایران ندارد، اما سیاست “فشار حداکثری” دونالد ترامپ را هم شکست خورده می‌داند.

آقای بایدن در دوران کارزار انتخاباتی اش وعده داد، تا بصورت مشروط آمریکا را به برجام برمی گرداند، وعده ای که باعث شد جمهوری اسلامی از آن سرمست شود و خوشحال باشد که در آینده‌ای نزدیک، از قید تحریم‌های کمر شکن رهایی خواهد یافت.

گفتنی است، ناظران امور ایران و آمریکا معتقداند که اختلافات تهران و واشنگتن ریشه در ایدئولوژی و ماهیت نظام حاکم بر تهران دارد و از همان روزهای اول انقلاب ۵۷ و حمله به سفارت آمریکا در تهران آغاز شد و این مشکل تا زمانیکه حاکمان ایران شعار مرگ بر آمریکا سر میدهند و به منافع و متحدان آمریکا حمله‌ور ‌می‌شوند، با تغییر دولت‌ها در ایران و آمریکا حل نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا