ایران

در ایران بیش از ۶۸ درصد از بیکارشدگان سرپرست خانوارند

بر اساس یک نظرسنجی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی که سه سال قبل انجام شد و نتایج آن به تازگی منتشر شده، تنها ۲۷ درصد از کسانی که در ایران از کار بی‌کار شده‌اند قرارداد شغلی دائم داشتند. همچنین حدود ۴۲ درصد از بیکارشدگان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و حدود ۶۸ درصد از بیکارشدگان سرپرست خانوارند. بر این اساس بیکاری تأثیر مستقیمی بر سفره و معیشت این اشخاص گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) موسسه عالی پژوهش اجتماعی تأمین اجتماعی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات ارتباطات و تحول اداری، معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پژوهشی در دو مرحله انجام داده است که چکیده‌ای از نتایج آن دوشنبه ۴ آذر منتشر شد.  هدف اصلی پژوهش در مرحله اول که در حلقه‌ای از ۱۱۱۳  نفر در سراسر استان‌های ایران انجام شد به دست آوردن یک تصویر کلی از وضعیت اقتصادی اشخاصی است که در ایران از کار بی‌کار شده‌اند.

مرحله دوم این پژوهش به فاصله ۱۰ روز از مرحله اول، در حلقه‌ای از ۱۰۵۶ نفر و در سطح تمامی استان‌های کشور انجام شد. هدف اصلی از انجام مرحله دوم، یافتن پاسخی به این پرسش بود: چه تعداد از بی‌کارشدگان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به کار برگشته‌اند. طبعاً این پژوهش فقط کسانی را شامل می‌شود که از بیمه بیکاری برخوردارند.

دکمه بازگشت به بالا