ایران

روزنامه شرق: ایران غرامت هواپیمای اوکراینی را از صندوق توسعه پرداخت خواهد کرد

روزنامه شرق در گزارشی فاش ساخت که دولت ایران جهت پرداخت غرامت بابت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد کرد.

گزارش این روزنامه که روز سه‌شنبه ۴ آذر منتشر شده با انتقاد از دولت ایران همراه است و می‌گوید که چنین تصمیمی با قوانین و مقررات صندوق توسعه همخوانی ندارد.

یک کارشناس بودجه به این روزنامه گفته است چون شرکت‌های بیمه در ایران توان پرداخت چنین غرامتی را ندارند، تصمیم گرفته شده تا پول آن از این صندوق پرداخته شود.

روزنامه شرق از این تصمیم دولت آقای روحانی انتقاد کرده و گفته است این تصمیم با قوانین و مقررات صندوق توسعه نمی‌خواند.

روزنامه شرق می نویسد: برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده ۵۳ درصد رشد داشته و ردیف‌های جدیدی به برداشت از صندوق اضافه شده كه صرفا اعتبارات هزینه‌ای به‌ شمار می‌رود و بازگشتی برای آن در كار نیست. یكی از این ردیف‌های جدید، پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است؛ اما مگر قرار نبود صندوق توسعه ملی فقط وام بدهد آن‌هم به پروژه‌هایی كه بازگشت سرمایه آنها به‌صورت ارزی امكان‌پذیر است؟

هنوز میزان غرامتی که ایران باید در این پرونده پرداخت کند مشخص نشده، اما اوکراین تاکید داشته که روشن شدن حقیقت پیرامون این رخداد برای کی‌یف بر دریافت غرامت اولویت دارد.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی ‌ماه ۹۸ توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقامات ایران علت اصلی سقوط هواپیما را برای سه روز پنهان کردند و سپس با پذیرش این امر که هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک پدافند سپاه سرنگون شده است، علت آن را «خطای انسانی» عنوان کردند.

انتشار این خبر با واکنش‌هایی نیز مواجه شده از جمله، حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اعتراض به اقدام دولت گفته: از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

دکمه بازگشت به بالا