ایران

ظریف: با بازگشت آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱، ایران هم به تعهدات برجام برمی‌گردد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه شنبه ۲۷ آبان گفته است در صورتی که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای موسوم به برجام را اجرا کند، تهران نیز تعهدات خود در چارچوب برجام را انجام خواهد داد.

ظریف در گفتگوی با روزنامه ایران اعلام کرد: «اینکه بایدن می‌خواهد به برجام برگردد خیلی هم خوب است، و قسمتی آن اجرای تعهداتشان به عنوان عضو ملل متحد است؛ باید تحریم‌ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی که ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده را نیز متوقف کنند.»

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرده بود در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، او نیز به این توافق باز خواهد گشت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به رغم این اظهارات جو بایدن، دیپلمات‌ها معتقدند چنین تحولی ظرف یک شب روی نخواهد داد و هر دو طرف خواهان تعهدات مضاعف در این زمینه خواهند شد.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه، که خبرگزاری های عمده جزییاتی از آن را فاش کرده اند، گفت که ایران به غنی سازی اورانیوم با غلظتی بالاتر از حد مجاز براساس برجام ادامه می دهد و ذخایر خود را افزایش داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این گزارش نوشت که ایران تا دوم نوامبر دو هزار و ۴۴۲.۹ کیلوگرم اورانیوم با غلظت کم در اختیار دارد درحالی که میزان آن تا ۲۵ اوت دو هزار و ۱۰۵.۴ کیلوگرم بوده است.

اخیرا نیویورک تایمز نیز طی گزارش از بررسی گزینه حمله نظامی آمریکا به سایت‌های مهم اتمی ایران خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا