ایران

اعلام وصول طرح تفکیک سیستان و بلوچستان به ۴ استان

طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان حدود ۲ سال است که مطرح می شود. اکثر نمایندگان این استان و علمای سنی بلوچ با این تقسیم مخالفند. اما دولت تابحال درباره کنارگذاشتن این طرح رسما موضع‌گیری نکرده است.

اکنون یک عضو هیات رئیسه مجلس ایران می‌گوید طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان اعلام وصول شد.

محسن دهنوی درباره جزییات این طرح توضیحات بیشتری نداد.

طرح تفکیک استان سیستان بلوچستان در مجلس دهم نیز مطرح شد که با مخالفت شماری از نمایندگان این استان مواجه گردید.

این موضوع باعث شد که دو گروه از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران نامه‌ بنویسند. گروه اول دو نماینده سیستانی‌اند که در نامه خود به رئیس جمهوری خواستار تقسیم  استان سیستان و بلوچستان شده‌اند. نامه دوم از طرف ۶ تن از نمایندگان مجلس این استان است که از روحانی خواسته‌اند مانع تقسیم استان شود.

نمایندگان مخالف معتقد بودند طرح کارشناسی نیست و هویت قومی ساکنان این استان را خدشه‌دار می‌کند و این کار با منافع ملی سازگار نیست.

پس از انتشار نامه نمایندگان در دفاع از تقسیم استان سیستان و بلوچستان تجمعات اعتراضی در چابهار شکل گرفت و در چند شهر دیگر روحانیان و ائمه جمعه اهل سنت بلوچ مخالفت خود را اعلام کردند.

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه (۲۷ بهمن) اهل‌ سنت زاهدان از موافقان تقسیم خواست به‌جای اصرار بر این موضوع، برای “رفع تبعیض” و “اشتغال‌زایی” در استان تلاش کنند.

دکمه بازگشت به بالا