ایران

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل: مقام‌های ایران از پذیرش مسئولیت کشتار آبان ۹۸ سر باز می‌زنند

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه در نشست مجازی مشترکی با چند سازمان مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و آرتیکل ۱۹، با اشاره به عدم مسئولیت‌پذیری مقام‌های حکومتی ایران درباره سرکوب خون‌بار معترضان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، خواستار انجام تحقیقات مستقل برای یافتن عاملان و آمران این جنایت شد.

اگنس کالامار در این نشست که با عنوان «عدالت ناکام مانده برای قربانیان آبان ۹۸- راه‌های پاسخگو کردن» برگزار شد، خواهان برپایی «یک دادرسی عمومی» برای شناسایی عاملان کشتار شهروندان معترض در ایران شد و گفت:

«ما باید شواهد را حفظ کنیم. ما باید شواهد را به استانداردی قابل استناد برسانیم. ما باید به دنبال راه هایی برای استفاده از دادرسی عمومی باشیم تا کسانی که در این رویداد نقش مستقیم داشته‌اند، با عواقب کاری که انجام داده‌اند، روبه‌رو شوند.»

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در ادامه گفته‌های خود با اشاره به «مسئولیت ناپذیری دولت ایران» در قبال سرکوب‌های خشونت‌آمیز شهروندان معترض در آبان ۹۸، خواستار اتخاذ موضع جامعه جهانی در این زمینه شد.

پیش ازین گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که بهمن ماه امسال در لاهه یک دادگاه مردمی سه روزه برای رسیدگی به وقایع آبان ماه ۱۳۹۸ و جمع‌آوری شهادت بازماندگان برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا