ایران

۱۵۰ شهر و کلانشهر ایران به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند

درحالیکه طبق آمار رسمی کرونا در شبانه روز گذشته در ایران ۴۸۲ نفر جان باختند و ۶۵ تن از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور شده‌اند؛ سرانجام قرار است از تاریخ شنبه اول آذر ماه ۱۵۰ شهر و کلانشهر، از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل شوند. منع تردد درون شهری در مناطق قرمز از ساعت نه شب تا چهار صبح خواهد بود.

طبق اعلام مقامات دولتی، برای ورود ساکنان مناطق نارنجی به شهر دیگری ۵۰۰ هزار تومان و برای شهروندان قرمز یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

همچنین در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شوند فقط کسانی که دارای پلاک بومی آن شهر هستند اجازه تردد دارند.

به گزاش ایسنا، سعید نمکی وزیر بهداشت ایران دراینباره گفته است: این تاریخی که از شنبه برای محدودیت اعلام کردیم یکی از حیاتی ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم، روزی گفتم مرگ‌ها ۳ رقمی می‌شود و کسی باور نکرد. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها ۳ رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبرو بودیم.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در نشست آنلاینی که با حضور رئیس جمهور حسن روحانی برگزار شد، مقرر گردید که در مناطق قرمز همه جا تعطیل شود، به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری شهروندان را عرضه می‌کنند.

او در این راستا از نانوایی، سوپرمارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه «و امثالهم» نام برد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ها برای دو هفته در نظر گرفته شده است و اگر نیاز باشد بیشتر هم خواهد شد.

پیشتر گزارشهایی منتشر شده بود که حسن روحانی با طرح وزارت بهداشت برای تعطیلی گسترده به منظور مهار شیوع کرونا مخالفت کرده است.

گفتنی است حکومت در اذعان به آغاز شیوع کرونا در ایران پنهانکاری کردند و همچنین بنابر اعتراف مقامات رسمی،  آمار واقعی قربانیان روزانه این بیماری بین دو تا سه برابر آماری است که به عنوان آمار رسمی روزانه منتشر می شود.

دکمه بازگشت به بالا