ایران

تنها طی یک سال از ۸۶ کالای اساسی ۷۱ کالا گرانتر شده‌اند

گزارش وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی و مهم در شهریور ۹۹، حاکی از افزایش سرسام‌آور برخی از کالاها و دو تا سه‌ برابر شدن برخی از اقلام خوراکی در طول یکسال گذشته است.

جدیدترین گزارش آماری منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد بیشتر کالاهای اساسی در یکسال گذشته گرانتر شده‌اند و قیمت برخی از آن‌ها از جمله برنج و حبوبات ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است.

طبق این گزارش از ۱۰۱ کالای اساسی و مهمی که فهرست شده‌اند، قیمت ۸۶ کالا در شهریور ۹۹ با شهریور ۹۸ مقایسه شده و براین اساس ۷۱ کالا بین ۰,۳ تا ۲۰۲,۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

همزمان ایلنا خبرگزاری کار ایران با انتشار گزارشی می‌گوید به دلیل وخامت شرایط معیشتی، غالب کارگران ایران، مدتهاست که مواد پروتئینی باکیفیت را از سفره‌های خود حذف کرده اند.

این گزارش می‌گوید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد مصرف پروتئین قرمز در طبقه متوسط ۳۶ درصد کم شده، طبیعی است کارگرانی که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها حداقل بگیر هستند و پایین‌تر از طبقه متوسط قرار می‌گیرند، دیگر قادر به خرید گوشت قرمز و یا حتی گوشت سفید نباشند و این اقلام را از سبد خرید ماهانه خود به اجبار حذف کرده باشند.

دکمه بازگشت به بالا