جهان

ارمنستان از خنثی سازی طرح ترور نخست وزیر این کشور خبر داد

سرویس امنیت ملی ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که طرح ترور نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور توسط یک گروه از مقام‌های سابق، کشف و خنثی شده است.

به دنبال توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در منطقه قره باغ کوهستان، هزاران نفر در این کشور طی روزهای اخیر تظاهرات کرده و ضمن «خائن» نامیدن نخست وزیر، خواستار استعفای او شدند.

به گزارش رویترز، سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرده است، آرتور وانتسیان، رئیس سابق این نهاد امنیتی، واهرام باغداستاریان رهبر حزب جمهوریخواه و آشوت میناسیان هم اکنون در بازداشت هستند.

سرویس امنیت ملی ارمنستان تاکید کرده است: متهمان قصد داشتند با قتل نخست وزیر، قدرت را تصرف کنند و حتی در خصوص جانشین وی رایزنی کرده بودند.

نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر ضمن دفاع از تصمیم خود برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان گفته بود، آگاه است که با امضای این توافقنامه زندگی خود را به خطر انداخته است، ولی جان هزاران سرباز ارمنستان برای او اهمیت بیشتری داشت.

بر اساس توافق آتش‌بس، همه هفت منطقه ترک‌نشین تا اول دسامبر (حدود دو هفته دیگر) از نیروهای نظامی ارمنی تخلیه خواهند شد و برای پنج سال، نظارت بر قره‌باغ شامل شهرهای خان‌کندی (اِستِپاناکِرت)، خوجالی و غیره با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، بر عهده نیروهای حافظ صلح خواهد بود.

بنابر گزارش‎ها ارمنی‌های ساکن یک روستا در قره‌باغ روز شنبه پیش از خروج دست‌جمعی و فرار به قلمروی جمهوری ارمنستان خانه‌هایشان را آتش زدنند.

اولین موعد برای تحویل بخش‌هایی از قره‌باغ به آذربایجان تحت توافق صلح امروز تعیین شده بود.

دکمه بازگشت به بالا