خاورمیانه

فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه: تهدید امریکا برای بستن سفارتش در بغداد هنوز به قوت خود باقی است

دیپلمات بلندپایه امریکایی اعلام کرده در صورتی که دولت عراق حملات علیه منافع کشورهای خارجی در بغداد را متوقف نکند، واشنگتن هنوز به بستن سفارت خود در این کشور فکر می‌کند.

جیمز جفری، فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه در مصاحبه با سایت (دیفنس وان) تاکید کرد: این مساله همچنان ادامه دارد و تهدید دروغینی نبود؛ بلکه خطری بسیار پررنگ به شمار می رود.

جفری که در سال ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۰۱۲ به عنوان سفیر امریکا در عراق فعالیت کرده است، افزود: مناسبات با بغداد حتی بعد از تهدید وزارت امور خارجه امریکا مبنی بر بستن سفارتخانه به قوت خود ادامه دارد.

جفری در ادامه از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در عراق و منطقه خاورمیانه دفاع کرد و اظهار داشت: این سیاست‌ها در حفظ مناسبات با دولت عراق و محدودسازی نفوذ ایران در بغداد تاثیرگذار بوده است.

این دیپلمات امریکایی تصریح کرد: رویکرد ترامپ در خاورمیانه موجب ایجاد منطقه‌‍ای باثبات‌تر در مقایسه با روسای پیشین امریکا شده است و دولت ترامپ به خاورمیانه با نگاهی ژئواستراتژیک نگریسته است و تمرکز خود بر ایران، روسیه و چین استوار کرده است.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق پیشتر در جلسه‌ای با روسای دولت و مجلس با حضور سران نیروهای سیاسی، پیام شدیداللحن و تهدیدآمیز ایالات متحده را به سران سیاسی عراق ابلاغ کرده است.

آقای صالح به نیروهای عراق خبر داد پومپئو به او گفته که تصمیم بستن سفارت امریکا در عراق هم‌اکنون روی میز رئیس جمهوری امریکاست و افزوده که اگر نیروهای امریکایی به این روش از عراق خارج شوند و سفارت به این ترتیب بسته شود امریکا رأسا در برخورد با عاملان این حملات وارد عمل خواهد شد.

برهم صالح به نقل از پومپئو افزوده که امریکا در این باره به احدی ازجمله کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق رحم نخواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا