ایران

تشکیل دادگاه مردمی در لاهه برای رسیدگی به آبان ماه خونین

گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که بهمن ماه امسال در لاهه یک دادگاه مردمی سه روزه برای رسیدگی به وقایع آبان ماه ۱۳۹۸ و جمع‌آوری شهادت بازماندگان برگزار می‌شود.

سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» اعلام کرده‌اند که در شهر لاهه هلند «دادگاه بین المللی مردمی آبان» ‌را برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردم ایران در آبان ۹۸ برگزار می‌‌کنند.

علاوه بر این سه سازمان، گروهی از حقوقدانان نیز روند تشکیل این دادگاه سه روزه را پیگیری می‌کنند.

در همین راستا، حمید صبی و رجینا پائولوس، دو حقوقدانی که برای جمع‌آوری مدارک و اسناد و همچنین اخذ شهادت از شاهدان سرکوب‌های آبان ۹۸ فعالیت دارند، از تمامی شاهدان عینی، افراد بازداشت‌شده و خانواده جان‌باختگان و زندانیان خواسته‌اند که با این دادگاه تماس بگیرند.

سازمان‌های حقوق بشری برگزار کننده دادگاه می‌گویند ده‌ها خانواده و همینطور شاهدان اعلام کرده‌اند که برای ادای شهادت در دادگاه حاضر خواهند شد.

اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ که خونین‌ترین اعتراض‌ گسترده بعد ازانقلاب اسلامی ایران نام گرفته، به گزارش رویترز ۱۵۰۰ کشته بر جا گذاشته است، هرچند به اعتقاد برخی شمار کشته‌ها بیش از این رقم است.

سازمان‌های پیگیر برگزاری این دادگاه می‌‌گویند که در جریان این دادگاه ۱۲۰۰ ویدئو و گزارش‌های تحقیقی سازمان‌ عدالت برای ایران و سازمان حقوق بشر ایران درباره نیروهای انتظامی و امنیتی از سلاح علیه معترضان و کشتار آنان را ارائه می‌دهند.

قضات حاضر در این دادگاه پس از شنیدن و ملاحظه شواهد، رای خود را درباره این صادر خواهند کرد که آیا مقام‌های جمهوری اسلامی مرتکب «جنایت‌ بین‌المللی» شده‌اند و کدام یک از مقام‌ها مسئول ارتکاب این جنایت‌ها هستند.

دکمه بازگشت به بالا