ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز خبر داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران اولین زنجیره از سانتریفیوژهای پیشرفته را در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نصب کرده است.

انتشار گزارش نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز در روز چهارشنبه ۲۱ آبان در حالی است که بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند در این مرکز سانتریفیوژهای ابتدایی از نوع «آی‌آر ۱» را نصب کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد بعد از انفجار نطنز که آشکارا یک عملیات خرابکاری بود، ایران به آژانس اطلاع داد که در نظر دارد سه زنجیره از سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز راه‌اندازی کند.

رویترز عنوان کرده به گزارش جدید آژانس دسترسی پیدا کرده که می‌گوید یک آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر «آی‌آر ۲» در این سایت نصب و راه‌اندازی شده، اما هنوز گاز اورانیوم (هگزا فلوراید اورانیوم) برای غنی‌سازی به این سانتریفیوژها تزریق نشده است.

روز ۱۲ تیرماه امسال در تاسیسات نطنز وقوع یک حادثه منجر به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» شد.

این انفجار موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ شده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز همان زمان نوشت که این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین هفتم آبان امسال با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از آغاز عملیات احداث تاسیسات اتمی زیرزمینی در نطنز خبر داد، اما ایران می‌گوید سالن زیرزمینی برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته است، نه محل غنی‌سازی اورانیوم.

دکمه بازگشت به بالا