ایران

عربستان سعودی خواستار موضع‌گیری قاطع جامعه جهانی در برابر ایران شد

پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی سالانه خود در راس مجلس مشورتی این کشور، خواستار «موضع‌گیری قاطعانه» جامعه بین‌المللی در قبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران شد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در این سخنرانی که همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد نقض تعهدات برجام از سوی تهران انجام شد، بار دیگر بر خطر‌های ناشی از «پروژه منطقه‌ای ایران»، «نفوذ در دیگر کشورها»، «تقویت تروریسم و دامن زدن به فرقه‌گرایی» در منطقه تاکید کرد.

او از جامعه بین‌المللی خواست به نحوی قاطعانه در مقابل ایران موضع‌گیری کند که به نتیجه نرسیدن تلاش‌های تهران در مسیر «دستیابی به سلاح کشتار جمعی و توسعه فعالیت‌های موشکی» تضمین شود.

این دومین سخنرانی عمومی ملک سلمان در یک ماه و نیم اخیر است. پادشاه عربستان سعودی در دوم مهر در سخنرانی خود از طریق ویدئو کنفرانس برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار دستیابی به راه حلی جامع در مورد ایران شده بود.

ایران هنوز به این اظهارات پادشاه عربستان پاسخ نداده است. اما در واکنش به اظهارات ملک سلمان در مجمع عمومی سازمان ملل، نماینده ایران، اظهارات او را «مغرضانه» خواند و پادشاه عربستان را متهم کرد که به ایران «اتهامات بی‌پایه» زده است.

روابط ایران با عربستان سعودی اواخر بهار و تابستان ۱۳۹۸ به دنبال انفجار شش تانکر نفتی در خلیج فارس و حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، به شدت بحرانی شد. عربستان، آمریکا و دبیرکل سازمان ملل منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ را «ایرانی» اعلام کردند. اتهامی که مقامات تهران آن را رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا