خاورمیانه

بیانیه مشترک «الکاظمی» و ولیعهد عربستان و توافق برای همکاری‌های مشترک دو کشور

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان روز سه شنبه در جلسه ای ویدئویی به بررسی روند دور چهارم نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان و نتایج آن و نتایج ۳ دوره گذشته که به نفع تقویت روابط برادرانه بین دو کشور است پرداختند.

دو طرف در پایان این جلسه بیانیه ای مشترکی صادر و اشاره کردند که این جلسه با توجه به روابط برادرانه مستحکم و تاریخی بین عراق و عربستان و برای تقویت روابط فیمابین برگزار شد.

ولیعهد عربستان و نخست وزیری عراق بر اراده دو کشور برای تقویت روابط فیمابین در همه زمینه ها تاکید کردند و به بررسی نشست دوره چهارم شورای هماهنگی عراق و عربستان و نتایج آن و نتایج سه دوره گذشته پرداختند.

دو طرف در این بیانیه مشترک بر اهمیت گسترش همکاری های دوجانبه و تقویت آن در راستای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت دوست در زمینه های مختلف به خصوص سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و اینکه این همکاری ها نتایج مثبتی را در سفرهای متقابل بین دو کشور در دوره گذشته داشته باشد تاکید کردند.

هیئت عراقی و عربستانی همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه های انرژی، تبادل تجارب و هماهنگی مواضع در زمینه نفتی در چارچوب فعالیت سازمان اوپک و اوپک پلاس و پایبندی کامل به همه مصوباتی که بر سر آن توافق شد که موجب تضمین دستیابی به قیمت عادلانه ومناسبی از نفت برای صادر کنندگان و مصرف کنندگان به یک اندازه تاکید کردند و عراق نیز از شرکت های عربستانی برای سرمایه گذاری در عراق و در زمینه های مختلف دعوت کرد.

تداوم همکاری مشترک در مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه و جهان و توافق بر سر تداوم حمایت از عراق از طریق همکاری با ائتلاف بین المللی ضد داعش برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و تاکید بر اهمیت همکاری بر سر تامین امنیت مرزهای میان دو کشور از دیگر مسائلی مورد توافق میان طرفین بود.

دکمه بازگشت به بالا