ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: آمریکا با بایدن مثل دوران ترامپ، فشارهایی را اعمال خواهد کرد

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد انتخاب آقای بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تاثیریش بر جمهوری اسلامی اظهار داشت، حالا که جو بایدن توانست با شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شود،‌ در ایران امیدواری‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های تحریمی ایالات متحده به وجود آمده است. اما باید این را در نظر گرفت که آمریکا با بایدن مثل دوران ترامپ برای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مواضع اصلی‌اش فشارهایی را اعمال خواهد کرد.

او همچین افزود، این طور نیست که یک ‌شبه همه گره‌های اقتصادی باز شوند.

برخلاف نظر این اقتصاددان ایرانی،  محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تاکید بر وجود تفاوت میان جو بایدن و دونالد ترامپ گفته است، ایران آمادگی دارد برای اجرای تعهدات برجام مذاکرات با آمریکا را «در چارچوب ۱+۵» از سر بگیرد.

صدر در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری که روز دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه منتشر شد اشاره کرد: «ادعای اینکه هیچ تفاوتی میان بایدن و ترامپ نیست، اشتباه است؛ زیرا در هر صورت این دو نفر نماینده دو حزبی در آمریکا هستند که هر کدام از آن‌ها بخشی از جامعه آمریکا را نمایندگی می‌کنند.»

او در زمینه سیاست بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن گفت: «این موضع آقای بایدن را می‌توان مثبت تلقی کرد. در طرف ایران هم این آمادگی وجود دارد که در همان چارچوب ۱+۵ و برجام مذاکرات ادامه پیدا کند تا اجرای تعهدات برجام از سوی تمام اعضا از سر گرفته شود.»

دکمه بازگشت به بالا