ایران

طرح سوال از وزیر کشور به دلیل وضعیت هفت تپه؛ کارگران هفت تپه با شاخه گل به استقبال مامورانی رفتند که برای سرکوبشان مقرر شده‌‌بودند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از طرح سئوال از وزیر کشور برای پاسخگویی به اقدامات صورت گرفته در شرکت نیشکر هفت ‌تپه که موجب اعتصاب و ناآرامی کارگران شده، خبر داد.

علی خضریان در خصوص وضعیت این شرکت گفت: هفت ‌تپه در سال ۹۴ به بخش خصوصی تحویل داده شد؛ اما بیشتر کارشناسان معتقدند که خصوصی ‌سازی در مورد این شرکت به اهداف خود نرسیده است.

از نظر تولید به ‌قدری مدیریت این مالک خصوصی ضعیف بوده که به‌ عنوان‌ مثال در سال ۹۴ شرکت هفت ‌تپه حدود ۵۷ هزار تن شکر سفید تولید می ‌کرد و حدود هشت هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت داشته است در حالی‌که امروز میزان تولید شکر به ۱۹ هزار تن شکر زرد و سطح زیر کشت آن به ۶ هزار و ۳۰۰ کاهش‌یافته است. دیگر دلیل عدم اهلیت مالک کنونی، بحران پرداخت حقوق و مزایای کارگران و اعتصاب ‌های متعدد آن ‌ها است.

وی‌ گفته است: این مدیر ناکارآمد از سال ۹۷ پرونده ‌ای تحت عنوان قاچاق ارز در دادسرای تهران دارد که دادگاه آن اواخر اردیبهشت سال جاری به جریان افتاد. همین امر باعث شد برای تحت ‌فشار قرار دادن دادگاه از ابتدای امسال پرداخت حقوق و مزایای کارگران شرکت متوقف شود. کارگران هفت ‌تپه در این مدت دریافت مطالبات خود را پیگیر شدند اما عدم تمدید بیمه هم به مشکلات قبلی اضافه شد و فشار زیادی به کارگران و خانواده آن ها وارد کرد و ناچار به اعتصاب شدند.

در روزهای گذشته موضوع مشکلات کارگران هفت تپه از جمله بازداشت و معوقات مزدی در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ شد. در پی حضور پلیس در اطراف کارخانه هفت تپه، کارگران به ماموران نیروی انتظامی گل اهدا کردند.

به روایت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش علت بازداشت کارگران این مجتمع صنعتی، منویات علی خامنه ای است که امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کرده‌اند و بنابر آن باید هرگونه اعتراض سرکوب شود.

دکمه بازگشت به بالا