ایران

دستیار ویژه رئیس مجلس: در جریان انتقام سخت، مهم بود که سربازان آمریکایی هدف نباشند

با گذشت ده ماه از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در استان انبار عراق، حسین امیرعبداللهیان، مشاور و دستیار بین‌الملل رئیس مجلس، روز شنبه ۱۷ آبان، اعلام کرد که در این حمله موشکی، ایران قصد نداشته تا سربازان آمریکایی را هدف قرار دهد.

به‌نوشته روزنامه همشهری مشاور و دستیار بین‌الملل رئیس مجلس مدعی شده: برای ایران این مهم بود که سربازان آمریکایی که خانواده‌شان نگران وضعیت‌شان هستند هدف نباشند، چون این برای ما عامل اقتدار نیست که سربازان ساده آمریکایی را در پایگاهشان مورد هدف قرار بدهیم.

به‌گفته امیر عبداللهیان، زمانی‌که قرار شد ایران ۱۳موشک بالستیک نقطه‌زن به سمت پایگاه استراتژیک عین‌الاسد شلیک کند، قبل از عملیات نخست‌وزیر وقت عراق در جریان قرار گرفت.

پیشتر سی ان ان گزارش داده بود به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد ایران به تعداد از گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان پاداش داده است و یکی از دلایل حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به رابطه ایران و گروه طالبان مرتبط بوده است.

امیر عبداللهیان درحالی از ترحم نسبت به سربازان آمریکایی سخن گفته که جمهوری اسلامی با سیاست هلال شیعی و نیت گسترش عمق استراتژیکش، به عنوان یکی از مسئولان اصلی قتل صدهاهزار شهروند سوریه‌ای مخالف اسد محسوب می شود.

همچنین جمهوری اسلامی در ایجاد تنش و درگیری در کشورهایی از جمله عراق، یمن و افغانستان ید طولایی دارد.

تحلیلگران معتقداند که حکومت ایران که امید به بازگشت آقای بایدن به برجام را دارد، میخواهد با ارائه‌ی چهره ای صلح طلب و انسان‌دوستانه از خود، و همچنین کمرنگ کردن وجهه ملی حملات ناکام به سربازان آمریکایی در نزد حزب دموکرات، میز مذاکره را از دست ندهد.

دکمه بازگشت به بالا