ایران

ایران به اتهام پولشویی بانک مرکزی ایران و سه مقام بانکی از سوی بحرین واکنش نشان داد

دعوای ایران و بحرین بر سر بانک “المستقبل” بالا گرفته است. جمهوری اسلامی آن را یک  بانک ایرانی بحرینی معرفی می‌کند؛ اما مقامات بحرینی ایران را متهم کرده‌اند که از این بانک برای حمایت از تروریسم در پایتخت‌های عربی از جمله منامه استفاده کرده است.

دادگاه بحرین بانک‌ مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی را به پولشویی هفت میلیارد دلاری متهم کرده است.

اکنون ایران در واکنش، محکومیت بانک المستقبل در بحرین و برخی بانک‌های ایرانی را، سیاسی و فاقد “وجاهت قضایی” اعلام دانسته است.

مرتضی اعتباری، مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی ایران می‌گوید هیچ ابلاغ قانونی از بحرین برای بانک‌های این کشور صورت نگرفته است.

او اعلام کرده که  اگر رای یا آرایی در محکومیت بانک‌های ایرانی صادر شده باشد، “فرمایشی و سیاسی” بودن رای را نشان می‌دهد و این آرا “فاقد اعتبار و وجاهت قضایی” است.

اعتباری تاکید کرده است که اگر حکم دادگاه به شکل قانونی ابلاغ شود پاسخ حقوقی لازم داده خواهد شد.

نهادهای نظارت بر فعالیت‌های بانکی بحرین پس از بررسی و تحقیقات فعالیت‌های بانک المستقبل به این نتیجه رسیدند که بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایران از طریق بانک المستقبل بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ حدود هفت میلیارد دلار پولشویی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دادگاه عالی کیفری بحرین سه مسئول بانک «المستقبل» را که به تخلف‌های مالی و پولشویی متهم شده‌اند، به ۵ سال زندان و یک میلیون دینار بحرین ( ۲/۷ میلیون دلار) جریمه نقدی محکوم کرد.

دکمه بازگشت به بالا