ایران

ایکائو از ایران خواست به تحقیقات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی سرعت ببخشد

سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو)، روز جمعه ۱۶ آبان از ایران خواست که به تحقیقات در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین سرعت ببخشد.

این نهاد تخصصی سازمان ملل متحد درحالی این در خواسته را مطرح کرده که هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین، در تاریخ هشتم دی ماه سال گذشته با شلیک (شبه عمد) دو موشک سپاه هدف قرار گرفت و تمام سرنشینان آن جان باختند.

به گزارش رویترز، فرهاد پرورش نماینده ایران در ایکائو، گفته است که گزارش تحقیق درباره هواپیمای اوکراینی تکمیل شده و اکنون در دست ترجمه است و «در چند هفته آینده» میان ۳۶ کشور عضو این سازمان توزیع خواهد شد.

با این حال سالواتوره سیاچیتانو، رئیس شورای ایکائو دیروز جمعه گفت: ما چندین تماس با ایران داشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم كه تحقیقات در مورد سانحه را تسریع كنند.

 طبق قوانین ایکائو، اوکراین، که هواپیمای مورد شلیک قرار گرفته متعلق به آن است، و آمریکا، که سازنده این هواپیماست، در فرایند تحقیق و تفحص به صورت رسمی حضور دارند.

بر اساس مقررات ایکائو، هر یک از کشورهایی که در روند تحقیق و تفحص حضور دارند باید ۶۰ روز مهلت داشته باشند تا پیش از انتشار گزارش نهایی نظرات خود را اعلام کنند.

رویترز همچنین به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، درحالیکه هنوز گزارش ایران منتشر نشده، برخی کشورها همچون کانادا در مورد آنچه «کمبود شفافیت» در عملکرد جمهوری اسلامی می‌دانند ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر نیز یوگنین ینین سرپرست هیئت اوکراینی در پایان مذاکرات در تهران ابراز امیدواری کرده بود که گزارش نهایی ایران مطابق مقررات بین‌المللی تکمیل شود.

دکمه بازگشت به بالا