ایران

اختلاف چشمگیر میان آمار مرگ‌میر وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال

بنا بر آمارهای جدید سازمان ثبت احوال ایران، آمار مرگ‌ومیر در ایران در تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال‌های گذشته، حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار نفر بیشتر ثبت شده است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، در تابستان سال جاری تعداد کل جان‌باختگان کرونا ۱۴ هزار و ۷۳۶ نفر برآورد شده است.

بر همین اساس، افزایش آمار مرگ‌ومیر در تابستان امسال نسبت به تابستان سال‌های قبل تقریبا سه برابر آمارهای رسمی فوتی کرونا در همین فصل است.

پیشتر نیز، برخی مقام‌های ایران اعلام کردند که آمار فوتی‌های کرونا بسیار بالاتر از آمارهای رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، نیز به تازگی اذعان کرد که آمار مرگ‌ومیر «حداقل سه برابر آماری» است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند؛ نسبتی که با آمارهای سازمان ثبت احوال نیز دقیقا همخوانی دارد.

اختلاف فاحش میان آمار رسمی جان‌باختگان کرونا و افزایش کل فوتی‌های کشور، ظاهرا با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان کرونا در ایران پس از عزاداری‌های ماه محرم بی‌ارتباط نیست؛ تنها طی روزهای گذشته شمار مبتلایان به بالای هشت هزار نفر رسیده است که تقریبا سه برابر نیمه نخست امسال است.

دکمه بازگشت به بالا