ایران

ظریف مذاکره مجدد درباره برجام با دولت احتمالی بایدن را رد کرد

در آستانه آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمد جواد ظریف اعلام کرده که پیروزی هر یک از نامزدها برای ایران فرقی ندارد. او از بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد؛ اما هرگونه مذاکره مجدد بر سر مفاد آن را منتفی دانست.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که نه پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را ترجیح می‌دهد، نه ابقای رئیس جمهوری کنونی دونالد ترامپ را. او اما دوشنبه شب و در گفتگویی با شبکه “سی‌بی‌اس”، اظهارات شخصیت‌های ارشد کمپین انتخاباتی حزب دموکرات را “امیدوار کننده‌تر” خواند و افزود که همچنان باید “منتظر ماند و دید”.

ستاد انتخاباتی جو بایدن در برخی بیانیه‌ها ابراز تمایل کرده که در صورت ورود او به کاخ سفید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند و با ایران وارد مذاکره شود.

رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گوید آنچه در کارزار انتخاباتی گفته می‌شود اهمیتی ندارد و مهم عملکرد و رفتار دولت آینده پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات سوم نوامبر است.

ظریف تاکید کرده که ایران “تحت هیچ شرایطی” حاضر به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی نیست که پس از ماه‌ها مذاکره در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به امضاء رسید. او افزود اگر ایران خواستار مذاکره مجدد بود این کار را چهار سال پیش با دونالد ترامپ انجام می‌داد.

جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های آمریکا که محور اصلی آن صادرات نفت و مبادلات مالی و بانکی است با مشکلات اقتصادی عظیمی روبرو شده که سقوط ارزش پول ملی، رکورد اقتصادی و افزایش شدید قیمت‌ها از جمله پیامدهای آن است.

مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ضمن این که در مواردی تحریم‌ها را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند بارها به تاثیر آن بر بحرانی شدن وضعیت اقتصادی ایران اعتراف کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا