جهان

همه‌پرسی قانون اساسی الجزایر برگزار گردید

همه پرسی قانون اساسی جدید الجزایر در حالی آغاز شد که بر اساس بندهای جدید، دوره ریاست جمهوری کاهش و به پارلمان و قوه قضاییه اختیارات جدیدی می دهد.

دو سال پیش، شهروندان الجزایر، در اعتراض به کاندیداتوری مجدد رئیس جمهوری ۸۲ ساله‌شان، که طی ۲۰ سال گذشته قدرت را در اختیار داشت، به خیابانها آمدند و صندلی قدرت آقای عبدالعزیز بوتفلیقه را سرنگون ساختند.

یکسال پس از استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه از ریاست جمهوری الجزایر، مردم این کشور امروز در رفراندوم شرکت کرده‌اند.

مردم الجزایر در این انتخابات برای تعیین محدودیت در سالهای ریاست جمهوری در این کشور رای دادند و یک سیستم ضد فساد جدید را انتخاب نمودند.

انتخابات امروز به صورت بلی و خیر انجام شد و اصلاحات باید ۵۱ درصد آرا را برای انجام تغییرات به دست بیاورد.

بر اساس قانون اساسی جدید رئیس جمهور فقط حق دارد در دو دوره متصدی پست ریاست جمهوری شود و این بند غیر قابل تغییر است و هیچ رئیس جمهوری، آنگونه که بوتفلیقه در سال ۲۰۰۸ آن را تغییر داد، در آینده حق تغییر دادن آن را ندارد.

قانون اساسی جدید، همچنین بیش از ۳۰ بند خود را به حقوق عامه و آزادی ها اختصاص می دهد که معاهده بین المللی در مورد آزادی مطبوعات و تاسیس احزاب و انجمن ها و اتحادیه ها و همچنین آزادی تجارت و سرمایه گذاری و آزادی بیان را در برمی گیرد.

کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی، مقایسه ای میان بوتقلیقه و علی خامنه‌ای کرده اند و پرسیده اند، آیا ممکن است که مستبد ایران نیز روزی صدای اعتراض مردم را بشنود و کنار برود؟

دکمه بازگشت به بالا